Wymiana płynów eksploatacyjnych


Okresowa wymiana płynów eksploatacyjnych jest podstawowym warunkiem utrzymania dobrego stanu technicznego pojazdu.

płyny

Zaniedbanie wymiany może być przyczyną poważnych awarii, tak więc niestety płyny te trzeba terminowo wymieniać. Oczywiście bez przesady, nie trzeba trzymać się dnia, a nawet miesiąca, ale jeżdżenie trzy lata na tym samym oleju skończy się zatarciem silnika, a hamowanie przy starym zawilgoconym płynie hamulcowym okaże się nieskuteczne gdy klocki rozgrzeją się powyżej temp wrzenia wody, która to zacznie parować uniemożliwiając docisk do tarczy. Nawet banalny płyn do spryskiwaczy może nieoczekiwanie zamarznąć na szybie uniemożliwiając dalszą jazdę, tak więc wymieniamy:




Wymiana oleju


Olej należy wymieniać co 15 000 km lub też co roku. To tyle instrukcja, jednak jeśli często stoimy w korkach limit przebiegu nie jest miarodajny, więc lepiej trzymać się określonego miesiąca. Najlepiej gdy wymiana następuje na wiosnę, gdyż zimą, na krótkich trasach silnk pracuje niegorzany i olej miesza się z wilgocią. Aby spuścić olej trzeba podstawić naczynie (ok. 4 l) pod miske i odkręcić korek spustowy. Oczywiście na zimnym silniku, aby poparzenia uniknąć. Następnie specjalnym przyrządem trzeba odkręcić filtr i wylać z niego resztki oleju.

przyżąd do okręcania filtra filtr

Nowy filtr trzeba wypełnić świeżym olejem, posmarować lekko uszczelkę i ręcznie dokręcić. Następnie można przykręcić korek spustowy (sprawdzić metalowy pierscień, ew. wymienić) i nalać nowego oleju przez korek w pokrywie silnika kontrolując jego poziom bagnetem.

Jaki olej?
Do używanego silnika 1,3 MPI lepiej nie stosowac syntetyka, za drogi i może przeciekać. Ja używam półsyntertyka 10W40 Mobil S, można też użyć mineralnego 15W40. Jednak olej olejowi nie równy, nie mogę tu podawać konkretnych firm, ale zdarzają się oleje, po których dziwne osady w silniku zostają, więc trzeba uważać.

UWAGI:

Poziom oleju nie może być za wysoki, przekroczenie górnej granicy spowoduje, że będzie się on dostawał tam gdzie nie powinien, co może uszkodzić silnik.

Dodawanie jakichkolwiek "polepszaczy" do oleju może być niebezpieczne dla silnika, jeśli coś przecieka - uszczelnić, wymienić simmering, a nie dodawać żadnych "cudownych" preparatów. Skład oleju jest zawsze poparty badaniami i marką firmy, a owe "polepszacze" zazwyczaj żadnych sensownych badań nie przeszły.




Wymiana płynu hamulcowego


Płyn wymienia się co 40 000 km, lub też po 2 latach. W praktyce gdy mamy szczelny układ oraz w garażu jest sucho płyn zużywa się znacznie wolniej i po 3 latach jeszcze ma doskonałe właściwości. Jednak gdzy auto stoi na dworze narażone na wilgoć, a korek nie jest szczelny po roku płym może się nie nadawać. Poznać to można po tym, że poziom w zbiorniku się podniósł. Po prostu płyn wchłonął wilgoć, przez co obniżyła się temp. wrzenia i podczas ostrego hamowania może się zagotować uniemożliwiając docisk klocków do tarczy. Czym może się to skonczyć każdy sobie uświadamia, więc wymieniamy:

Po odkręceniu korka, wewnątrz zbirnika znajduje sie sitko.

sitko

Trzeba je wyjąć, po czym odessać stary płyn dużą strzykawką lub też grawitacyjnie kawałkiem wężyka. (Tylko się nie napić - to jest toksyczne !!!). Następnie oczyszczone sitko wraca na swoje miejsce i zbiornik uzupełnia się nowym płynem. Tylko, że w przewodach hamulcowych oraz w cylinderkach pozostał stary płyn. Aby go usunąć trzeba poluzować zawór w zacisku hamulcowym, zdjąć gumowy kapturek, założyć kawałek wężyka i naciskając pedał hamulca odpompować do słoika stary płyn jednocześnie uzupełniając zbiorniczek nowym.

wymiana płynu

I tak kolejno dla każdego koła: zluzować zawór, upuścić płynu, zakręcić, założyć osłonkę. Z tyłu zawór jest umieszczony u góry osłony, klucz 7 mm, z przodu w górnej części zacisku, klucz 10 mm. Na tylne koła ok. 15-20 wdepnięć hamulca na każde koło, na przednie ok 12, gdyż rurki są krótsze. 0,5 l płynu wystarcza na całą operację.

UWAGI:

Należy używac płynu DOT4, nie mieszać z innym, zwłaszcza nieznanymi. Niektóre płyny reagują ze sobą, więc czytać to, co jest napisane na opakowaniu !!!

Zawory są delikatne, nie używać dużych kluczy z "grzechotką", gdyż łatwo zaworek ukręcić, zwłaszcza ten z tyłu.

Płyn niszczy lakier, wytrzeć gdy się zaleje, a najlepiej nie rozlewać...




Wymiana cieczy chłodzącej


Producent zaleca wymianę cieczy co 2 lata, jednak współczesne płyny chłodzące wytrzymują znacznie dłużej. Ogólnie mówiąc, płynu nie może zabraknąć i nie może on też zamarznąć, bo głowicę i kadłub rozsadzi. Płyn ten trzeba także wymienić, gdy przedostały się do niego inne substancje, np. olej spod uszczelki głowicy, lub też była dolewana woda po awarii na trasie. Korek spustowy znajduje się na metalowej rurze poniżej koła pasowego silnika. Wystarczy zdjąć blaszaną osłonę i można go odkręcić podstawiając uprzednio naczynie (ok. 5l).

korek

Po spuszczeniu płynu skontrolować blaszaną podkładkę i korek zakręcić. Nowy płyn zalewa się poprzez korek zbiorniczka wyrównawczego.

zbiornik


Jaki płyn do chłodnicy?
Współczesne płyny są dobrej jakości, trzeba zwrócić tylko uwagę, by nie powodował korozji na połączeniach miedź, aluminium, żelazo. Rury układu chłodzenia są stalowe, chłodnica i blok silnika z aluminium, a podkładki pod żeliwne cylindry - miedziane. Korozja na styku tych substancji zniszczy silnik. Korozję może też spowodować dodanie tzw. "uszczelniacza" do chłodnic. Jeśli chłodnica cieknie - wymienić, dodawanie czegokolwiek do płynu może okazać się bardziej kosztowne...

UWAGI:

Po napełnieniu nowym płynem układ jest zapowietrzony, można go odpowietrzyć wyjmując czujnik temperatury, lub też uciskając gumowe węże. Po odpowietrzeniu trzeba dolać trochę płynu.

Podczas wymiany płynu skontrolować połączenia węży, ewentualnie docisnąć opaski, aby na trasie nie wyciekło, zwłaszcza w upalne dni.




Wymiana oleju przekładniowego


Producent nie przewiduje wymiany oleju w skrzynce biegów. Niemniej czasami trzeba go zlać, choćby podczas wymiany półosi, a starego zalewać ponownie się nie powinno. Poza tym, jeśli auto ma większy przebieg, lepiej ten olej wymieniać. Dla zachowania dobrych parametrów skrzynki powinno się to robić co 60 000 km. Fabrycznie zalewany jest mineralny Mogul TRANS 75W. I takim olejem najlepiej skrzynkę zalać ponownie. Oczywiście nie musi być to czeski Mogul, ale olej o podobnych parametrach, klasy SAE 75W. Używanych skrzynek, kóre pracowały na mineralnym nie powinno zalewać się syntetykiem. Co prawda w zimie biegi lepiej wchodzą, ale olej taki ma silne własności czyszczące co może powodować "rozklekotanie" skrzyni biegów. Dotyczy to zwłaszcza skrzynek Skoda produkowanych przed 1998, które miały inne łożyska wałków. Skrzynki te można poznać po innym kształcie pokrywy piątego biegu. Korek spustowy znajduje się w dolnej części skrzynki, po lewej stronie od kierowcy, w skrzynce mieści się ok. 2,5 l oleju.

korek oleju przekładniowego

Olej trzeba spuszczać z ciepłej skrzynki, wtedy wypłynie więcej ewentualnych zanieczyszczeń. Po spuszczeniu przykręcić korek i zalać nowy olej przez otwór linki prędkościomierza. Skrzynki Felicji nie mają innego korka wlewowego, ani miejsca do kontroli poziomu oleju!

wlew oleju

Należy więc wykręcić śrubę M6 (klucz nasadowy 9 mm) i lekko obracając wyjąć linkę prędkościomierza. Potem używając lejka z wężykiem można zalać 2,4 litra oleju. Poziom powinien sięgać do połowy zębatki napędu prędkościomierza.

nalewanie oleju

Po napełnieniu nowym olejem skrzynka jest gotowa do jazdy.

UWAGI:

Wyjmując linkę prędkościomierza trzeba uważać, aby razem z nią wyjąć zębatkę napędu. Przy ponownym montażu zębatka ta musi być prowadzona pionowo, nigdy ukośnie, aby nie wpadła do skrzynki !




Wymiana płynu do spryskiwaczy
Tego już opisywać myślę nie trzeba...




UWAGA:

Pomyłkowe zalanie innego płynu np. płynu do chłodnic zamiast oleju zniszczy silnik, skrzynkę biegów, lub może być przyczyną wypadku na skutek utraty zdolności hamowania !!!!